Munskydd för alla stoppar nya coronaviruset

Foto: Aurora Vinter

Ibland när jag går i affärer ser jag någon man eller kvinna, ofta äldre, med munskydd, precis som jag. Då väcks hos mig en känsla av stark förbrödring med dessa, som liksom jag tagit klivet bortom rädslan att bli utstirrad för att vi skyddar oss själva och tar ansvar för att inte pandemin COVID-19 ska spridas i vårt samhälle. Jag hejar på dem och ger tummen upp och säger, ”bra jobbat, bra att du har munskydd”.  Men mer vanligt är att jag måste jag be folk utan munskydd att backa, som nästan flåsar en i nacken när man står i kön på Hemköp eller ICA. 

För det är inte många som jag ser som följer rekommendationen från myndigheterna om att hålla distansen på två meter. Denna rekommendation gäller ute så väl som inomhus vill jag bara påpeka. Jag är väldigt noga för egen del att hålla mig två meter efter den som står i kassan, minst. Och jag bär alltid munskydd i affärer. För jag vill göra mitt yttersta för att stoppa denna farliga smitta som kan drabba oss så grymt olika. En del får bara milda symptom, andra dör en plågsam död. De som är smittade av COVID-19 är inte sällan själva omedvetna om att de går runt och sprider virussjukdomen då de inte har symptom men ändå smittar. När de talar, skrattar och sjunger sprids viruset. Dessa människor kan självklart inte lyda råden om att stanna hemma när de är sjuka eftersom de antingen inte hunnit få sjukdomssymptom eller aldrig någonsin får några.

Under Black Lives Matter-demonstrationerna som hållits i Malmö och Göteborg de senaste veckorna har det dock visat sig att svenskar, åtminstone svensk vänster, i stort antal kan bära munskydd där det uppstår trängsel.

Bilder från demonstrationerna avslöjar att väldigt många av de mestadels unga demonstranterna använde munskydd för att skydda sig och andra demonstranter från COVID-19. Då borde det gå alldeles utmärkt för samma människor att även bära munskydd i butiker och kollektivtrafiken. Och för alla andra också. Förmågan finns om vi bara vill. Och stödet för bruk av munskydd växer bland forskare och expertinstanser. 

Den 5 juni gick Världshälsoorganisationen, WHO, ut med rekommendationen till allmänheten att bära munskydd i situationer då social distans på minst en meter inte går att upprätthålla, till exempel i butik och kollektivtrafik.

26 svenska forskare gick kort därefter ut i en debattartikel i DN där de uppmanar Sverige att följa WHO:s rekommendationer om att bära munskydd.

Minst 90 länder rekommenderar idag munskydd eller har infört krav på att allmänheten ska bära detta.

Länder som Sverige, Nya Zeeland, Norge, Danmark och Finland har inga rekommendationer om munskydd.

Men alla dessa länder förutom Sverige har en sak gemensam, de har låg smittspridning alls eller ingen överhuvudtaget längre. Sverige däremot är ett av de värst drabbade länderna och i den kategorin är Sverige och möjligen Vitryssland de enda länderna där munskydd inte rekommenderas för allmänheten av myndigheterna.

För allmänheten rekommenderar WHO i första hand tygmunskydd i tre lager. Dessa munskydd kan i stort sett endast köpas i butiker på nätet i Sverige. Det sys även en hel del av sömmerskor hemma i stugorna här i Sverige. Och munskydd behöver inte bara vara skyddsutrustning, tygmunstycken skulle mycket väl kunna bli en modeaccessoar för både män och kvinnor och ett plagg som räddar liv. 

Det positiva är att efterfrågan på munskydd faktiskt har ökat den senaste tiden enligt de sömmerskor jag talat med. Men trots det är stigmat fortfarande enormt gällande att bära munskydd eftersom man sticker ut i mängden och riskerar att bli uttittad så länge det inte är obligatoriskt att bära det. Och man riskerar att bli trakasserad. När jag gick hem från affären i munskydd en dag började vuxna människor hosta demonstrativt mot mig. 

Munskydd ger visst skydd mot infektioner för den som bär munskydd men framförallt uppnår munskyddet bäst effekt om alla bär det då man ju faktiskt är smittsam utan symtom. Munskydd är alltså som effektivast när det sitter på en smittad och en frisk i sin tur bär munskydd. Det är med tanke just på asymptomatiska smittbärare som WHO har gått ut med rekommendationen att allmänheten ska använda munskydd, inte för att människor med symptom ska vara ute i butiker och i kollektivtrafik och röra sig. Dessa ska givetvis bli provtagna, vistas hemma eller läggas in på sjukhus och få bästa tänkbara vård. 

Om alla bär munskydd i butik och kollektivtrafik så tror jag rekommenderade avståndet två meter kommer hållas bättre då folk blir påminda om pandemin och stundens allvar genom att bära munskydd. Viktigt är också att munskydd ska ses som komplement till övriga rekommendationer, inte som ett substitut. 

Från politiskt håll måste nu saker hända. Sverige måste lyssna till den internationella professionen för en gångs skull. 

Sverige beter sig just nu som en turist i sommarutstyrsel i en snöstorm, där alla andra klätt om efter vädret. Nu krävs det ändring, att politiker och myndigheter slutar upp att vara faktaresistenta och visar att i Sverige ska vi ta hand om varandra. Berörda myndigheter måste skyndsamt påbörja en informationskampanj om hur munskydd ska hanteras och regeringen behöver införa obligatoriskt användande av denna barriär mot smittor.

Men mitt hopp om att detta ska ske är inte stort. Mitt hopp står nu till att folk engagerar sig själva och efterfrågar munskydd i butiker, och påpekar för butikspersonal att de tycker att personal och kunder ska bära munskydd. Vi behöver en munskyddsrevolution. 

Tobias Petersson 

Stolt munskyddsaktivist

Även publicerad igår i Katerina Magasin

https://katerinamagasin.se/munskydd-for-alla-skulle-radda-manga-liv-i-sverige/

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.